ergens tussen dromen en werkelijkheid

Erasmus Experience #1: Benvenuti a Bologna!

Geen paniek, geen paniek, tutto va bene, ik leef nog! Ik ben sinds dinsdag aangekomen in Bologna, en heb het de voorbije dagen behoorlijk druk gehad, waardoor ik nog geen tijd vond om een kleine update te schrijven. Maar daar komt nu verandering in! Ook benieuwd naar mijn eerste indrukken van deze Italiaanse studentenstad, lees dan snel verder!

Dinsdagmiddag stapte ik met mijn mama en vier koffers op het vliegtuig richting Bologna. We verblijven hier nog tot morgen in een hotel, en daarna keren mijn mama en lege koffers terug naar België, en kan ik beginnen aan mijn Erasmusavontuur! Samen hebben we de voorbije dagen al heel wat geregeld. Een kamer/appartement gevonden, een fiets gekocht en boodschappen gedaan. Ook had ik al enkele infosessie’s, en heb ik wat andere erasmussers leren kennen. Ondanks het feit dat mijn mama en ik geen van beiden Italiaans spreken, is alles tot nu toe redelijk vlot gegaan. Italianen zijn over het algemeen heel begripvol en proberen met allerlei gebaren zichzelf toch verstaanbaar te maken. Gisterenmiddag bijvoorbeeld, waren we iets gaan eten in een soort selfservicerestaurant. Er stond kip op het menu, en in mijn beste Italiaans bestelde ik ‘pollo e patate’. Tot zover mijn Italiaans. Want van wat de kok mij daarna vroeg, verstond ik geen woord. Na een stotterende ‘no capito‘, wees de kok toen opvallend naar zijn borst en been. En toen ging mijn eurootje aan het rollen. Wat de arme man bedoelde, was of ik een stuk kippenborst- of bil moest hebben. Uhm, beiden?

Door het constante heen- en weer geloop van hotel naar kamer en weer terug, hebben we natuurlijk ook al een groot deel van de stad kunnen verkennen, en ik kan jullie zeggen dat het hier absoluut prachtig is! Denk: vele kleine en gezellige straten, met verdoken kerkjes en pleintjes. Ik kom ogen tekort. Momenteel loop ik hier echt nog rond als een toerist die van alles foto’s maakt en verbaasde blikken opzet. En volgens mij zal dat ook nooit veranderen. Hier enkele foto’s van bellissima Bologna!

Processed with VSCO with hb2 preset

De Grote Markt van Bologna, de Piazza Maggiore, met de Basilica di San Petronio. De gevel van deze Basiliek is nooit volledig afgewerkt, omdat ze de bouw van de toen heersende Paus moesten stopzetten. Deze basiliek zou namelijk de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad qua grootte en schoonheid overtreffen, en daar stak de Paus een stokje voor. Jealous much?

Het belangrijkste herkenningspunt doorheen de stad is dit kruispunt met de twee torens, Il Due Torri. Er heerst hier een legende dat, wie de hoogste toren beklimt, nooit zal afstuderen. Voorlopig blijf ik daar dus toch liever uit de buurt, en die 500 trappen naar de top klinken ook niet zo aantrekkelijk 😉

Processed with VSCO with p5 preset

Neen, ik ben niet stiekem naar Venetië gevlogen. Ook hier in Bologna zijn er kanalen. De meesten zijn echter overbouwd of drooggelegd, maar in de Via Piella is er nog ééntje zichtbaar. Deze straat heeft dan ook niet voor niets de bijnaam ‘La Piccola Venezia‘.

Processed with VSCO with hb2 preset

De Via dell’ Indipendenza is één van de drukste straten van de stad. Deze baan loopt vanaf het centraal station zuidwaarts tot de Piazza Maggiore, en je vindt hier heel veel winkels en restaurantjes.

Processed with VSCO with p5 preset

Tijd voor één van mijn favoriete straatjes, de Via degli Orefici. Deze straat mag dan wel ‘de straat van de goudsmeden’ heten, je vindt er vooral… restaurantjes!! Deze straat is erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Rue des Bouchers in Brussel of de Muntstraat in Leuven. Verkeersvrij en het ene restaurantje naast het andere. Gelukkig ben ik hier vijf maanden, want ik moet ze toch allemaal eens uittesten zeker 😉

Processed with VSCO with hb2 preset

Omdat de voornaamste praktische dingen nu wel geregeld zijn, hadden mijn mama en ik vandaag de tijd om eens echt toeristje te spelen. We besloten het centrum te verlaten, en sprongen op de ‘San Luca Express’ (fancy naam voor een extreem lawaaierig en overpriced toeristisch treintje). In de heuvels rond Bologna, op zo’n drie kilometer van de stadsring, ligt de basiliek van San Luca. Je kan er natuurlijk ook gewoon naartoe stappen, maar deze voormiddag kozen we voor de minder avontuurlijke oplossing (als de tamzakken die we zijn), en lieten we ons naar boven brengen. Misschien iets minder sportief, maar het uitzicht blijft even mooi!

Momenteel zijn we even aan het uitrusten op de kamer, om vanavond terug naar buiten te gaan. Dit weekend wordt hier een feest ter ere van de San Franciscanen gehouden, het hele centrum loopt vol openbare predikers, bijbelverkopers en kinderkoren, en er zijn allerlei evenementen en optredens. Heel Katholiek, maar ook wel heel gezellig! Volgende week beginnen normaal gezien de lessen, maar ik moet eerst nog eens goed bekijken welke vakken ik hier juist wil en kan volgen. Men zou al bijna vergeten dat ik hier wel degelijk ben om naar de universiteit te gaan.

Hopelijk hebben jullie genoten van deze sfeerbeeldjes. Alla prossima!

Share:

2 comments so far.

2 reacties op “Erasmus Experience #1: Benvenuti a Bologna!”

1. Charissa schreef:

Wauw, wat is het mooi daar! Ik ben nog nooit in Italië geweest, maar zo te zien is het wel echt een land wat je minimaal één keer in je leven moet hebben gezien.

Veel succes met jouw studie-avontuur.

• Eline schreef:

Dankjewel! En ja inderdaad, Italië is een prachtig land! Drie jaar geleden was ik hier op rondreis met mijn middelbare school, we bezochten toen Rome, Firenze, Siena, Verona en Venetië en werd toen echt verliefd op de Italiaanse cultuur. Voor mijn erasmusavontuur stond een Italiaanse bestemming dus op nummer één, en ik ben nog steeds zo blij en vereerd dat ik Bologna toegewezen heb gekregen! Zeker Italië (en Bologna haha) eens bezoeken dus! 🙂