ergens tussen dromen en werkelijkheid

Travel Diaries #1: Barcelona (part 1)

Zo’n twee maanden geleden ging ik met mijn mama op citytrip naar Barcelona. Tot vorig jaar maakten we eerder traditionele strandvakanties, maar sinds vorig jaar hebben we de smaak van de citytrips helemaal te pakken. Ze zijn korter, avontuurlijker, en een ideale mix tussen sightseeing en ontspanning. Vorig jaar bezochten we Firenze en Berlijn, nu ging onze voorkeur uit naar Barcelona. Zon, cultuur én strand. Me gusta mucho.

We verbleven 5 dagen in het H10 Marina Hotel in de wijk Villa Olímpica. Het hotel ligt niet echt in het (commerciële) centrum, maar wel op wandelafstand van het strand van Port Olímpic. Het centrum is echter makkelijk bereikbaar met de metro, die halt houdt op slechts enkele minuutjes wandelen. Het ontbijt was zeer uitgebreid, maar de voornaamste troef van het hotel was zeker de rooftoppool met cocktailbar, die een fenomenaal uitzicht had over de hele stad. Drinks with a view, zeggen ze dan.

Processed with VSCO with hb2 preset

Dag 1

We hadden een namiddagvlucht van Zaventem naar Barcelona, en kwamen dus maar redelijk laat aan in de stad. Eenmaal geland besloten we geen taxi te nemen, maar gebruik te maken van het openbaar vervoer. Jammer genoeg bleken we de trein van de luchthaven naar Passeig de Gràcia net gemist te hebben, en moesten we bijgevolg één uur wachten op de volgende in een ongelooflijk warm station. Toen we enkele treinen, metro’s en uren later eindelijk in ons hotel aankwamen, hadden we zo’n honger dat we onmiddellijk in de lobby van ons hotel gegeten hebben. De obers bekeken ons werkelijk alsof we de 2 meest uitgehongerde mensen waren die ze ooit hadden gezien (sidenote: ik at dan ook alle nootjes op in ongeveer 1 hap, oh well). Na een zeer welgekomen maaltijd dropten we onze spullen snel op de kamer, namen we opnieuw de metro naar het centrum, en liepen we wat rond in de haven van Barceloneta. De avond sloten we af met een cocktail in de hotellobby (het dakterras hadden we nog niet ontdekt haha). Bedje in, en op naar dag 2!

Processed with VSCO with hb2 preset Processed with VSCO with hb2 preset

Dag 2

Vergeet ochtendstond heeft goud in de mond, het ontbijt, daar draait het om! Op voorhand had ik al gelezen dat het hotel een zeer uitgebreid ontbijtbuffet had, maar wow, het overtrof nog steeds alle verwachtingen. Vier soorten fruitsap: check. Spek met eieren: check. Ontbijtkoeken, taart en fruit: check, check, dubbelcheck.

Met onze maagjes vol en een glimlach op onze gezichten, doken we de stad in. Als eerste op ons programma: de Sagrada Familía. Je weet wel, die kerk (excuseer: kathedraal) met rare figuurtjes die al meer dan een eeuw in de steigers staat. We kochten onze tickets op voorhand online om monsterfiles te vermijden, en konden op ons gekozen moment de kathedraal betreden. Net als de buitenkant is ook de binnenkant erg, uhm, únic? Sterk geïnspireerd door de natuur en het bos, creëerde Antoni Gaudí een kathedraal met veel lichtinval, kleuren en speciale vormen. Het is moeilijk te omschrijven, maar je waant je als het ware een beetje in een marmeren bos. Onze tickets liet ons ook toe de toren van de ‘Passion Façade’ te bezoeken, die in theorie uitzicht zou moeten bieden op het stadscentrum. Dit was echter een tegenvaller. Aangezien de constructiewerken aan de buitenkant nog volop aan de gang zijn, is er van dit prachtige uitzicht maar weinig te bespeuren. In plaats daar van zie je vooral… werkmannen en tralies, met een beetje stad en bergen op de achtergrond. Toch is de Sagrada Familía zelf zeker een bezoek waard. En ik kom over 10 jaar wel nog eens terug om vanop de afgewerkte torens het uitzicht te bewonderen 😉
Processed with VSCO with hb2 preset

Ondertussen was het al even na de middag, en besloten we de Barri Gòtic op te zoeken om daar iets te eten. Zoals de naam al doet vermoeden is de Barri Gòtic de Middeleeuwse wijk van Barcelona, en dus één van de oudste delen van de stad. Je kan hier uren slenteren in de smalle straatjes vol originele winkels en restaurantjes. Wij besloten ergens tapas te gaan eten (duh), en liepen daarna door richting La Boqueria. El Mercat de la Boqueria, of kortweg La Boqueria is een grote overdekte markthal vlakbij de Ramblas. Je vindt er vlees, vis, fruit en vooral smoothies! Kleine tip, onthoud goed waar je de hal betreedt, want deze heeft verschillende in- en uitgangen en door de vele gangen en mensen raak je al snel de weg kwijt. Ik spreek niet uit ervaring of zo hoor 😉

Processed with VSCO with hb2 preset Processed with VSCO with hb2 preset

Na een heerlijke lunch en verfrissende smoothie namen we opnieuw de metro, deze keer richting Park Guëll. Wanneer je op Instagram Barcelona hashtagd (is dit een werkwoord?), kom je enorm veel foto’s tegen van mensen die poseren op een gekleurde bank met een prachtig uitzicht op de achtergrond. En dat wou ik ook. Het nodige opzoekingswerk vertelde me dat deze bank zich in Park Guëll bevond, dus daar moesten we zeker naartoe. Alles voor de Instagram. Maar gelukkig is Park Guëll zoveel meer dan een bank. Zoals je misschien al kon vermoeden, is Park Guëll eigenlijk gewoon een groot stadspark, met daarin een kleine bebouwde zone ontworpen door Gaudí. Het park zelf is vrij toegankelijk, maar om deze ‘monumentale zone’ te mogen bezoeken moet je wel betalen. Wanneer je deze zone betreedt, is het net alsof je een sprookje binnenstapt. Omringt door kleurrijke stenen en peperkoeken huisjes waande ik me even in de Efteling in plaats van de Catalaanse hoofdstad. En ja hoor, ook de befaamde bank loste al mijn verwachtingen in.

Processed with VSCO with hb2 preset Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Nog steeds onder de indruk maar compleet uitgedorst (het was volgens mij +35°) begonnen we onze afdaling naar het metrostation. Afdaling, hoor ik je denken? Afdaling, ja. Want wie dacht dat in een wereldstad als Barcelona de metro’s wel zouden stoppen in de buurt van de bezienswaardigheden, denkt verkeerd. De dichtstbijzijnde metrohalte van Park Guëll lag op zo’n 20 minuten stappen door de hitte én de heuvels, want het park ligt op één van de hoogste punten van de stad. Maar komaan mensen, doe het voor de bank. Of neem de taxi. Of zo’n extreem toeristische hop-on hop-off bus. Aan jou de keuze.

Terug aangekomen op het hotel was het tijd voor ontspanning. Vliegensvlug trok ik mijn bikini aan en dook ik het zwembad in. Het zwembad mocht dan niet zo groot zijn, het fenomenale uitzicht maakte dat meer dan goed. Wauw. Gewoon echt, wauw.

Processed with VSCO with hb2 preset

Maar de dag was nog lang niet gedaan natuurlijk, en het beste moest nog komen. Het avondeten. We namen opnieuw de metro richting centrum, en liepen de Ramblas af op zoek naar een lekker restaurantje om te eten. We kozen uiteindelijk voor burgers en cheesy-garlic fries bij het Makamaka Beach Burger Café. Een heel gezellige plek met vooral heel erg lekker eten! Zeker en vast een aanrader als je in Barcelona bent!

Na het lekkere avondeten, maakten we nog een wandeling langs het strand van Barceloneta. Erg opvallend was dat het strand nog bijna volledig vol mensen zat, maar het waren voor één keer eens geen toeristen, wel de inwoners van Barcelona zelf. In de nacht van 23 op 24 juni vieren de Catalanen namelijk het feest van Sant Joan, ofwel de kortste nacht van het jaar. Om dit te vieren gaan vele inwoners naar het strand om er met de hele familie de nacht door te brengen, inclusief tent en paëllapan. Het is ook traditie om vuurwerk af te schieten, en dat hebben we inderdaad ondervonden. Toen we rond middernacht terug in het hotel waren en nog een cocktail dronken op het dakterras, konden we volop genieten van het vele vuurwerk dat op de meest random plaatsen in de stad werd opgelicht. Op een bepaald moment gingen er zelfs vuurpijlen af op de parking van ons hotel. Geen betere manier om onze tweede dag in Barcelona af te sluiten!

Dit waren mijn eerste 2 dagen in deze prachtige stad. Ook benieuwd naar wat ik de andere drie dagen nog deed? Kijk dan zeker uit naar mijn volgende post!